Геодезія Геологія Держава та право Журналістика Видавнича справа та поліграфія Іноземна мова Інформатика Інформатика, програмування Історія Історія техніки
Комунікації і зв'язок Краєзнавство та етнографія Короткий зміст творів Кулінарія Культура та мистецтво Культурологія Зарубіжна література Російська мова Маркетинг Математика Медицина, здоров'я Медичні науки Міжнародні відносини Менеджмент Москвоведение Музика Податки, оподаткування Наука і техніка Решта реферати Педагогіка Політологія Право Право, юриспруденція Промисловість, виробництво Психологія Педагогіка Радіоелектроніка Реклама Релігія і міфологія Сексологія Соціологія Будівництво Митна система Технологія Транспорт Фізика Фізкультура і спорт Філософія Фінансові науки Хімія Екологія Економіка Економіко-математичне моделювання Етика Юриспруденція Мовознавство Мовознавство, філологія Контакти
Українські реферати та твори » Медицина, здоровье » Генетичні аспекти алкоголізму

Реферат Генетичні аспекти алкоголізму

Алкоголізм є хворобою, яка проявляється в порушенні контролю над прийомом спиртних напоїв. Популяційно-генетичні дослідження довели, що алкоголізм розвивається в середньому у 3-4% осіб, причому чоловіки хворіють у десять разів частіше жінок.

За своєю хімічною природі алкоголь відноситься до вуглеводів і є потенційним джерелом енергії для осіб, що вживають його у великих кількостях. У сильних алкоголіків дана речовина становить половину їх енергетичних потреб. Алкоголь висмоктується в шлунку через 5-10 хвилин після його вживання на голодний шлунок. Ефекти від вживання алкоголю тривають кілька годин і залежать від маси тіла людини.

Алкоголізм виявляє сімейне накопичення. Причини сімейного накопичення можуть бути спадковість і культурні особливості.

Алкоголізм і спадковість

Про те, що схильність до алкоголізму має чіткий "сімейний" характер, не гірше вчених обізнані бабусі, що коротають час в неквапливих бесідах біля під'їздів. "Яблучко від яблуньки ...", - філософськи констатують вони, углядівши "міцно прийняв" молодого чоловіка, батько якого всю своє свідоме життя, на очах у цих самих бабусь, зовсім безславно бився з "зеленим змієм". Росіянам не потрібно володіти особливою проникливістю, щоб помітити таку "спадкоємність поколінь", оскільки наочних ілюстрацій до неї більш ніж достатньо - серед нашого 148-мільйонного населення налічується близько 10 мільйонів людей, не зовсім, м'яко кажучи, контролюючих свої взаємини з міцними напоями.

"Яблучко від яблуньки недалеко падає "- народна спостережливість, як завжди, гранично лаконічна і точна. Однак від простої констатації факту до правильного розуміння механізму його походження ще потрібно пройти нелегкий шлях наукового пізнання. Причому найважливіший і одночасно найважчий крок на цьому шляху - перший. Якщо він зроблений у правильному напрямку - далі йти вже легше, та й "Поступ" йдуть прискорюється.

Взяти, приміром, хоча б конкретний факт, описаний у вищенаведеній прислів'ї - тисячоліттями людство просто спостерігало, як стиглі плоди приречено падають додолу, поки сер Ісаак Ньютон не "сподобився" зрозуміло пояснити - чому. Після чого допитливим нащадкам знадобилися лічені сторіччя, щоб наводнити навколоземну орбіту масою хитромудрих і недаремним поробок.

Проблема алкоголізму давно чекає приходу "свого ньютона" і його гідних наступників. І часу для пасивного очікування залишилося мало - ця проблема вже "Освоїлася" в ролі національного лиха в багатьох країнах. Тільки за минулий рік і тільки в Росії алкогольні отруєння забрали життя майже 24 000 чоловік. А якщо додати до цієї цифри кількість росіян, які загинули в п'яних бійках і з вини "взяли на груди" автолюбителів, та врахувати ще й всіх потерпілих, яким пощастило залишитися в живих ... А покалічені алкогольної ембріофітопатіей і кошмарними сімейними умовами сотні тисяч дитячих доль? А асигнування з бюджету на наркологічну допомогу?

Поточні та перспективні шкідливі наслідки "алкоголізму в національному масштабі" можна перераховувати довго. Так само, втім, як і видимі причини настільки неблагополучною ситуації - спочатку низький рівень "питному" і загальної культури певної частини населення, велика кількість дешевого і неякісного алкоголю на ринку, загальні соціально-економічні негаразди ... Офіційно декларують себе в Як "ворогів алкоголізму" уряду і системи охорони здоров'я багатьох країн намагаються послідовно впливати на вищенаведені аспекти цього складного соціально-медичного феномена. Але навіть такі круті заходи, як легендарний американський "сухий закон" або горбачовська спроба "Перевиховання радянського народу", розпочата в кінці 80-х, показали - якась непереборна сила все одно тягне певну частину людей до алкоголю, навіть якщо останній доступний лише у формі абсолютно нелегкотравних сурогатів.

Ось чому наукова медицина давно зосередила свої зусилля на пошуках головного "Внутрішнього" мотиву, владно толкающего конкретної людини в "Обійми" алкоголю. Інший не менш важливе питання, терзає уми дослідників - чим зумовлена ​​"сила" цих самих обіймів, значно варіюються в різних індивідуумів?

Схоже, що відповіді на обидва питання містяться в сфері пізнання, яка у нас в свій час нещадно Тавро "буржуазною лженаукою" і "продажною дівкою імперіалізму ". Можливо, саме ця "більшовицька" феноменальна нелюбов до генетики в кінцевому підсумку привела до того, що перші реальні кроки в розумінні молекулярної природи алкоголізму були зроблені в США, а не в Росії. Хоча нам, ніби як, і "сам Бог велів" - у російських генетиків сумнівів у спадкової обумовленості цієї патології не було навіть на початку ХХ століття. Та й матеріал для дослідження завжди мався - навіть у деякому надлишку.

Але факт залишається фактом - Нещодавно група дослідників з Балтиморського Університету повідомила про те, що вкрай ймовірною причиною патологічної залежності від алкоголю можуть бути генетичні особливості організму людини. Конкретно - особливості обміну ендогенних опіоїдів (ендорфінів та енкефалінів). Ці близькі хімічні родичі морфіну в стресових ситуаціях надають "заспокоююче" вплив на головний мозок людини, тим самим нормалізуючи реакцію на стрес з боку багатьох інших органів і систем (серцево-судинної, імунної, ендокринної та інші.). Вчені з Балтімора переконливо показали, що у дітей алкоголіків система ендогенних опіоїдів працює менш ефективно, ніж у потомства людей, байдужих до етиловому спирту. Недостатність "Природного" релаксанта, отримана "у спадок" від предків, змушує людину шукати інший шлях для компенсації стресу. І нерідко такий спосіб стає систематичне вживання алкоголю.

Звичайно, це відкриття не можна порівняти з відкриттям закону всесвітнього тяжіння. Але те, що вченим вдалося виділити з 80000 людських генів конкретних "кандидатів" для подальшого вивчення - вже великий успіх. Це може виявитися як раз тим самим "першим кроком" на шляху до перемоги над алкоголізмом. Можна не сумніватися, що зараз багато дослідницькі центри "впритул візьмуться "за перевірку Балтиморського гіпотези, і, може бути, вже в самий Найближчим часом вдасться виявити конкретні молекулярно-генетичні основи схильності до алкоголізму. Молекулярній генетиці останнім часом вже не раз вдавалося показати: навіть невеликі зміни в молекулі ДНК можуть лежати в основі складних проявів людської поведінки. Якщо напрямок, зазначене дослідниками з цього Університету виявиться вірним, то людство може вже на самому початку ХХI століття отримати нову зброю боротьби з алкоголізмом - адже схильність до цієї вкрай шкідливої вЂ‹вЂ‹звички стане можливим визначати вже в ранньому дитячому віці, коли прицільна психо-педагогічна корекція ще дуже ефективна. Та й фармацевтична індустрія напевно не обійде цю інформацію своєю увагою. І тоді, всупереч генетичному фатуму, "яблучко" не впаде в безпосередній близькості від наскрізь проспіртованою коренів "яблуньки".

Давньогрецький письменник Плутарх писав, що В«п'яниці народжують п'яниць В». Однак тільки з успіхами сучасної генетики з'явилася можливість перевірити це припущення.

Медична генетика для доказу спадковості в походженні тієї чи іншої ознаки користується різними прийомами. Але в будь-яких випадках збираються відомості про родоводів сімей, включаючи далеких предків і далеких родичів. Ці відомості систематизуються і аналізуються, на підставі чого робляться ті чи інші висновки. Якщо якесь захворювання обумовлене спадковими причинами, то серед родичів хворого патологічних змін буде у багато разів більше, ніж серед всього населення (статистично достовірні відмінності).

Найбільш В«чистіВ» умови досвіду створюються при вивченні спадковості близнят. Якщо одному з близнят довелося жити в обстановці тверезості, а інший потрапив в п'яну компанію, то перший зазвичай не стає алкоголіком, тоді як ризик алкоголізму у другого ...